خدمات حمل و نقل بین المللی زمینی یکی از متداول‌ترین و رایج‌ترین نوع حمل در دنیا است. از آنجایی‌که استفاده از سرویس حمل زمینی به شما این امکان را می‌دهد تا به هر نقطه از زمین که جاده‌ای به آنجا کشیده شده کالا ارسال کنید، می‌توان به اهمیت استفاده از این روش حمل‌ونقل پی برد.

1.

ایمنی بالا

خط سبز جهان انتقال انواع کالاها اعم از سنگین و حجیم تا کالاهای کوچک و حساس را به‌طور ایمن فراهم می‌کند.

2.

هزینه مقرون‌به‌صرفه

خط سبز جهان بااستفاده از وسیله نقلیه مناسب هزینه انتقال و حمل کالاها را به‌صورت چشمگیری کاهش می‌دهد.

3.

پشتیبانی 24 ساعته

خط سبز جهان در هر ساعت از شبانه‌روز، پاسخگوی سؤالات درباره محمولات در حال حمل شما است.

4.

خدمات سفارشی

خط سبز جهان سرویس‌های فول تراک و گروپاژ کالاهای ترافیکی را ارائه می‌دهد.

استعلام نرخ کرایه حمل

کرایه حمل و هزینه کلی خدمات حمل‌ و نقل بین‌ المللی زمینی به ماهیت کالا، وزن، حجم، ارزش آن و ترم حمل بستگی دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود با کلیک بر روی دکمه استعلام نرخ کرایه، مشخصات کالای خود را تعیین کرده تا تیم کارشناسی خط سبز جهان پس از بررسی در اسرع وقت با شما تماس گیرد.

جهت دسترسی سریع به مطالب خدمات حمل و نقل بین المللی زمینی به پادکست آن گوش دهید.

حمل و نقل زمینی چیست؟

خدمات حمل و نقل بین المللی زمینی عملیاتی به گستردگی جاده‌ها، خیابان‌ها ، بزرگراه‌ها ، خطوط ریلی و راه‌آهن و  زیرساخت‌های مربوط به آن می‌باشد که می‌توان آن را در میان حمل‌و‌نقل هوایی که نستبا جدیدتر و حمل و نقل دریایی که بخاطر حجم عملیات آن معروف است طبقه بندی کرد.

در این مقاله قصد داریم حمل و نقل زمینی را صرفا از بعد حمل و نقل جاده‌ای بوسیله تراک بررسی کنیم، در یک طبقه‌بندی می‌توانیم حمل و نقل جاده ای و ریلی را از حمل و نقل هوایی و دریایی جدا کنیم.

حمل بار زمینی یکی از متداول‌ترین و رایج‌ترین نوع حمل در دنیا می‌باشد. امروزه حمل و نقل زمینی با بهره‌مندی روز‌افزون از راه‌های کوچک تا شاه‌راه‌های ترانزیتی، به اصلی‌ترین نوع حمل کالا در سراسر دنیا تبدیل شده است. کشور ما ایران از دیرباز نقش پررنگ و فعالی در زمینه بازرگانی و حمل‌و‌نقل بین‌المللی داشته و این سابقه درخشان را می‌توان در جاده ابریشم که میعادگاه بسیاری از تجار دنیا بوده است دید.

انواع خدمات حمل و نقل بین المللی زمینی خط سبز جهان

حمل و نقل زمینی کالا از اروپا به ایران در دو دسته کلی بارهای فول تراک و خرده‌بار طبقه‌بندی می‌شود. اگر وزن و حجم محموله شما از اندازه یک کامیون کامل کم‌تر باشد، شما می‌توانید از سرویس حمل خرده‌بار زمینی از اروپا استفاده نمائید. در این روش حمل کرایه دریافتی بر مبنای وزن محموله و فضای اشغال شده توسط محموله در کامیون محاسبه می‌گردد و از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

یکی دیگر از انواع خدمات حمل زمینی مربوط به حمل بارهای ترافیکی و فوق‌سنگین از اروپا است که غالباً توسط کامیون‌های کمر‌شکن، بوژی و Lowbed انجام می‌شود. همچنین برای حمل زمینی از اروپا به ایران بسته به ماهیت کالا می‌توان از کامیون‌های تخت (کفی) یا Flat و یا کامیون‌های یخچالی که قادر به نگهداری کالا در دمای زیر صفر است استفاده کرد. شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خط سبز جهان با بهره‌مندی از شرکت‌های کریر معتبر اروپائی توانایی ارائه سرویس‌های فوق را از اقصی نقاط اروپا به سمت ایران دارد.

مدت زمان حمل و نقل زمینی کالا

تاریخچه حمل بار جاده‌ای و ریلی

می‌توان گفت از سال 1896 که شرکت آلمانی دایملر اولین کامیون دنیا را ساخت، گام‌های اولیه برای آغاز فصلی نو در صنعت حمل‌ونقل زمینی رقم خورد. ولی اوج شکوفایی و به رسمیت شناخته شدن حمل زمینی به‌وسیله کامیون‌ها به بعد از جنگ جهانی اول باز می‌گردد، زمانی‌که حمل بار زمینی با کامیون‌ها گوی سبقت را از حمل ریلی و خطوط راه‌آهن ربود.

در ایران نیز سابقه فعالیت حمل زمینی با کامیون‌ها به جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین باز می‌گردد. زمانی‌که محمولات موردنیاز آن‌ها توسط کامیون‌های جنگی ماک از بنادر جنوبی به سمت مرزهای شمال کشور حمل می‌شد و همین امر باعث تربیت رانندگان و تشکیل سیستم‌های نظام‌مندی جهت حمل بار زمینی در ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ستون‌های زنجیره تأمین گردید.   

مزایای حمل‌ونقل بین‌المللی زمینی

باتوجه به نوع فعالیت‌های تجار، واردکنندگان و صادرکنندگان ایرانی و همکاری آن‌ها با کشورهای اروپائی، همواره حمل‌ونقل زمینی محبوب بوده است. هر چند در این بین روابط ایران و اتحادیه اروپا دستخوش فراز و نشیب‌های بسیاری بوده اما این روند ادامه یافته است. در ادامه به برخی از شاخص‌ترین مزایا و معایب حمل زمینی اشاره می‌کنیم:

قوانین حمل و نقل زمینی

نکته‌ای که در رابطه با خدمات حمل و نقل بین المللی زمینی وجود دارد اهمیت رعایت قوانین ملی هر کشور در فرآیند حمل است. شرکت حمل و نقل بین المللی خط سبز جهان خدمات خود را بر اساس استانداردهای ملی و قوانین حکمران در هر کشور انجام می‌دهد و تمامی قوانین را رعایت می‌کند.

حمل و نقل زمینی کالا

مشتری حمل و نقل زمینی کالا چه کسی است؟

قاطبه واردکنندگان و صادرکنندگانی که با شرکت‌های اروپائی کار می‌کنند مشتریان سرویس حمل و نقل زمینی می‌باشند. کسانی که به هر نحو کالاهای حجیم و سنگینی دارند که نه ارزش حمل با هواپیما را دارد و نه مدت زمان این را دارند تا به صورت دریایی ارسال کنند این روش را انتخاب می‌کنند. اگر واقع بین باشیم می‌فهمیم که ایران کشوری رو به توسعه می‌باشد ولی این توسعه نیازمند زیرساخت‌های وارداتی است. ازاین‌رو بیشتر پروژه‌های عمرانی که قصد دارند از کالاهای با کیفیت اروپائی در پروژه خود استفاده کنند از طریق شرکت‌های واسط و بازرگانی اقدام به واردات می‌کنند. پس می‌توان مشتریان این گروه را شرکت‌های بازرگانی واسط که به صورت پروژه‌ای و استاک کار می‌کنند دانست، که غالب مشتریان آنها شرکت‌های پتروشیمی، شرکت‌های عمرانی، شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی، پروژه‌های عمرانی شخصی و دولتی و … می‌باشند.

برخی از این کالاهایی که به روش زمینی حمل می‌شوند عبارتند از:

  1. تجهیزات پزشکی مثل تجهیزات اتاق عمل
  2. پرشرسوئیچ‌های فشار بالا و پایین و فلو کامپیوتر
  3. کمپرسورهای اسکرو، کمپرسورهای سیلندر پیستونی و کمپرسورهای فشار
  4. پمپ‌های وکیوم و سولوشن
  5. شیرهای صنعتی

موارد ذکر شده تنها مثالی از کالاهایی است که امکان ارسال آن‌ها با روش حمل  زمینی کالا فراهم است. تجهیزات متعددی در این زمینه منتخب شرکت حمل خط سبز جهان است.

هزینه حمل بین المللی زمینی بار

خدمات حمل و نقل بین المللی زمینی برای ارسال بار روش مقرون‌به‌صرفه‌ای است. اما برآورد هزینه حمل در این روش بر اساس عوامل متعددی محاسبه می‌شود. عموم این معیارها عبارت است از:

باربری جاده ای

مدت زمان حمل بار زمینی چقدر است؟

وقتی قصد ارسال یک محموله زمینی را دارید، لازم است مدت زمان تقریبی حمل کالای خود را بدانید. مدت زمان حمل و نقل کالا از خیلی جهات برای شرکت‌های بازرگانی و تولیدی مهم است. شاید شما یک شرکت تولیدی باشید و به‌دلیل معیوب شدن یک قطعه خط تولید خود را از دست داده باشید. یا در یک پروژه حمل CPT کارفرمای شما به ازای هر روز تأخیر در پروژه از شما خسارت بگیرد و شما می‌بایست کالا را در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد برسانید. حتی امکان دارد به این دلیل که ثبت سفارش شما رو به اتمام است می‌بایست کالا را در سریع‌ترین زمان اظهار کرده یا به مرز بازرگان برسانید. حال این سؤال به وجود می‌آید که محموله  چند روز دیگر به دست شما می‌رسد!

این جواب موقعی آسان می‌شود که بتوانیم شرایط محموله خود را بسنجیم! مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود پاسخ سؤال اکثر شما مشتریان بر‌اساس شرایط است:

1.

مسافت در ارسال بار زمینی

هنگامی‌که شما یک محموله را از کشور ترکیه یا عراق خریداری می‌کنید که تنها یک مرز فاصله بین دو کشور است، به‌صورت نرمال این محموله ۳ روز پس از حرکت کامیون از گمرک مبدأ به مرز بازرگان می‌رسد. ولی تصور کنید این بار از کشور فرانسه بارگیری شود، حال بار شما بین ۳ هفته الی یک ماه زمان می‌برد تا به مقصد نهایی برسد!

این مدت زمان صرف‌نظر از امور گمرکی مبدأ و هماهنگی کوریر با فروشنده یا احتمال ترانشیب‌های احتمالی فی مابین مسیر است. یا اینکه حتی بار شما از طریق یکی از بنادر تریسته باری ایتالیا یا سته فرانسه حمل گردد. پس از آن در ترکیه با یک کامیون دیگر به سمت ایران ارسال شود.

2.

نوع حمل کالا

در حمل و نقل زمینی کالا بنابه خیلی از شرایط اقتصادی و فیزیکی محمولات، صاحبین کالا تصمیم می‌گیرند که کالای خود را به‌صورت فول‌ تراک به مقصد بفرستند یا‌ به‌صورت تجمیعی با سایر محمولات دیگر و به‌صورت گروپاژ ارسال نمایند. حال سؤال اینجاست کالا باید فول حمل شود یا گروپاژ؟ اگر خیلی ساده و بدون توضیح فنی بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم. باید گفت اگر محموله شما خیلی حساس به عملیات ترانشیپ نیست و مدت زمان حمل نیز خیلی بحرانی نشده و حجم کالای شما از یک کامیون فول تراک کم‌تر است، بار خود را می‌بایست به‌صورت گروپاژ ارسال کنید.

حال متناسب با نوع شرکت کوریر که حق‌الزحمه‌های متفاوتی دارد و محمولات را در انبارهای متفاوتی تخلیه و بارگیری می‌کند، مدت زمان حمل بار شما به‌نسبت یک کامیون فول بین ۱۰ الی ۲۰ روز می‌تواند زمان بیش‌تری سپری کند. خط سبز جهان بسته به محل بارگیری شما و میزان حساسیت محموله و بودجه، کوریرهای متناسب با نیاز شما را به مجموعه شما پیشنهاد می‌دهد.

چه نوع حملی برای کالای من مناسب است؟

در تکمیل سؤال بالا که چه نوع حملی مناسب کالای تجاری صاحب کالا است، باید بدانیم ابعاد یک کامیون نرمال و وزن استاندارد قابل حمل آن چقدر است. ابعاد کامیون استاندارد 2.7*2.45*13.6 مترمکعب است که در بعضی از کفی‌ها طول کامیون نیز امکان کاهش دارد. یک کامیون معمولا 13.6 LDM یا loading meter دارد. حال در نظر بگیرید شما یک محموله 1.5 LDM داشته باشید. یعنی محموله شما نیازمند فضایی به‌اندازه 1.50*2.45*2.70  است. مسلماً شما می‌بایست چنین محموله‌ای را به‌صورت خرده‌بار حمل کنید.

اگر حمل محموله نیازمند سرعت بالایی است، آن را به‌صورت هوایی ارسال کنید. از طرفی شما یک محموله 9.5 LDM دارید، اگر بخواهید آن را به‌صورت فول تراک حمل کنید 4.1 LDM در انتهای کامیون خالی خواهید داشت. اگر محموله شما نباید ترانشیپ شود (به‌دلایل حساسیت ماهیت کالا یا ضعف بسته‌بندی) و یا مدت زمان حمل برای شما مهم است، ترجیحاً محموله به‌صورت فول تراک حمل شود. ولی اگر بودجه شما محدود است می‌توانید به‌صورت گروپاژ اقدام به حمل کالای خود کنید.

3.

ابعاد کالا

در خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی کالا انواع و اقسام مختلف کشنده وجود دارد و اکثراً کفی متناسب با ابعاد بار شما پیدا می‌شود. حال در نظر بگیرید که محموله‌ای خارج از چارچوب کفی باشد. در حمل‌ونقل زمینی به این نوع محمولات  فوق‌سنگین، اورسایز یا ترافیکی می‌گویند که می‌بایست برای حمل این محمولات مجوزهایی متعدد گرفت. برای این اخذ این مجوزها، زمانی بین ۲۰ الی ۴۰ روز بسته به محل و زمان بارگیری لازم است.

4.

موارد غیرقابل‌پیش‌بینی

در تمامی موردهای خدمات حمل و نقل بین المللی زمینی و حتی بازرگانی موارد غیرقابل پیش‌بینی‌ای وجود دارد. مواردی مثل تعطیلات مبدأ (مثل تعطیلات تابستانی و تعطیلات سال نو میلادی) که پروسه حمل شما را تا یک ماه می‌تواند به تأخیر بیندازد. لازم است در هنگام زمان‌بندی پروژه حمل و واردات کالای خود به این مهم توجه کنید.

ترافیک‌های فصلی پشت مرزهای ورودی کشور نیز یکی از مواردی است که می‌تواند کالای ورودی شما را تا یک الی دو هفته بسته به شرایط مرز به تأخیر بیاندازد.

آماده بودن محموله ولی حاضر نبودن اسناد بازرگانی! در خیلی از موارد محموله بازرسی شده و آماده حمل است، اما فروشنده اسناد حمل را به‌درستی یا در زمان مناسب آماده نکرده و تا زمانی‌که اسناد به‌درستی ثبت و قابل ارائه نباشد، اقدام به حمل و پیکاپ کالا نیز میسر نیست.

خرابی یا تصادفات کشنده‌ها در حین مسیر نیز یکی از عواملی است که جدا از خسارت احتمالی‌ که به محموله امکان دارد وارد شود، پروژه حمل شما را نیز به تأخیر می‌اندازد. اگر شرکت کوریر قادر به تهیه و جایگزین کردن کامیون دیگری برای ادامه مسیر نباشد شما را با تأخیر مواجه خواهد کرد.

حمل جاده‌ای به چند روش ارائه می‌شود؟

پیش از این تا حدودی به روش‌های خدمات حمل و نقل بین المللی زمینی اشاره کردیم. برای حملجاده‌ای در کل دو روش گروپاژ (خرده‌بار) و فول تراک (دربستی) وجود دارد که مختصر به آن‌ها پرداخته‌ایم:

1.

گروپاژ (خرده‌بار):

گاهی ممکن است بار شما آ‌ن‌قدر حجیم و بزرگ نباشد که یک کامیون به‌صورت دربست لازم باشد. در این شرایط تنها قسمتی از تراک به بار شما اختصاص می‌یابد و باقی آن به بار دیگر مشتریان تعلق می‌گیرد. در این شرایط کرایه کامیون دربستی از شما دریافت نمی‌شود.

2.

فول تراک (دربستی):

این روش حمل و نقل زمینی کالا زمانی منتخب است که بار شما حجیم است و یک تراک کامل را به خود اختصاص دهد. در این شرایط می‌‌گوییم حمل به‌صورت دربستی صورت می‌گیرد.

یکی دیگر از انواع خدمات حمل زمینی مربوط حمل بارهای ترافیکی،  و فوق‌سنگین از اروپا بوده که غالبا توسط کامیون‌های کمرشکن، بوژی و Lowbed انجام می‌شوند، همچنین برای حمل زمینی از اروپا به ایران بسته به ماهیت کالا می‌توان از کامیون‌های تخت یا Flat و یا کامیون‌های یخچالی که قادر به نگهداری کالا در دمای زیر صفر هستند استفاده نمود. در صفحه حمل بار سنگین و حجیم به تفصیل به این روش حمل پرداخته شده است. 

مدارک لازم برای حمل زمینی کالا

در حمل بین المللی بار زمینی برای حمل یک محموله متناسب با شرایط هر محموله نیازمند اسناد مختلفی خواهید بود. برای مشخص کردن این اسناد بهتر است، این شرایط را یک به یک بررسی کنید.

فرض کنید شما یک محموله نرمال (وزن نرمال مثلاً در رنج ۵۰۰ الی ۴۰۰۰ کیلوگرم و ابعاد قابل حمل در کفی نرمال) از مبدأ ایتالیا به ایران داشته باشید. در قدم اول فروشنده می‌بایست برای صدور یک اینویس و پکینگ لیست که نام گیرنده در آن ذکر شده است اقدام کند. لازم است اطلاعات پکینگ لیست با بسته‌بندی کالا حتماً تطابق داشته باشد تا شرکت کوریر برای بارگیری و حمل کالا با مشکل مواجه نشود. چنانچه کالای مذکور جزء ۹ دسته کالای خطرناک باشد می‌بایست قبل از حمل کالا، MSDS کالا برای فوروادر مبدأ یا مقصد یا کوریر به‌عنوان مطلع ارسال شود تا بنا به دسته‌بندی کالا و سکشن ۱۴ MSDS مشخص شود که آیا محموله نیاز به کامیون ADR دارد یا نه!

پس از صدور اینویس و پکینگ لیست برای خروج کالا از اتحادیه اروپا نیاز به گواهی EX1  داریم که معمولاً فروشنده‌ها اقدام به اخذ آن می‌کنند. حال در این بین فروشنده‌هایی هستند که قادر به اخذ این گواهی نیستند و با دادن یک وکالت‌نامه کاری POA به یک شرکت واسط یا نماینده شرکت حمل اقدام به اخذ این گواهی می‌نمایند.

در روش حمل و نقل زمینی کالا هنگامی‎‌که این سه مدرک آماده باشد شرکت حمل اقدام به بارگیری می‌نماید. پس از آن یک CMR صادر می‌کند که یک نسخه آن تحویل فروشنده می‌شود. ضمناً برای حمل کالا تا مقصد و صدور ترخیصیه و قبض انبار گمرکی نیاز به بارنامه TBL یا FBL و کارنه تیر نیز است.

حمل بین المللی بار زمینی

اهمیت بارنامه در حمل زمینی

بارنامه برای شفاف‌سازی ارتباط میان خریدار و فروشنده و همچنین ارائه مشخصات بار به‌صورت دقیق از اهمیت بالایی برخوردار است. لازم به ذکر است که همراه داشتن بارنامه برای ترخیص کالا از گمرک الزامی است. برای این کار بارنامه‌های TBL و FBL و راه‌نامه‌های متعدد صادر می‌گردد.

کشورهای مبدأ و مقصد در حمل جاده‌ای

خوشبختانه به‌دلیل همسایگی دو قاره اروپا و آسیا امکان استفاده از روش حمل بار زمینی در بین دو قاره مهیا است. هر چند ممکن است حمل زمینی از غرب اروپا به شرق آسیا روشی منطقی به نظر نرسد، ولی در خصوص منطقه خاورمیانه که در بین دو قاره قرار گرفته است می‌تواند مناسب‌ترین روش حمل قلمداد شود.

 از مهم‌ترین ترمینال‌های باری که شرکت‌های کوریر از آنجا خدمات حمل زمینی را به‌سمت ایران ارائه می‌دهند کشورهای ایتالیا، آلمان، بلغارستان و ترکیه است. خط سبز جهان با استفاده از این شرکای تجاری قادر است تا محمولات شما را از مبادی زیر به تمامی گمرکات ایران که ذیل کنواسیون TIR فعالیت می‌کنند حمل نماید.

حمل بار از ایتالیا

ارسال بار زمینی از ایتالیا (میلان، رم و...)

حمل بار از انگلیس

حمل بار زمینی از انگلستان (لندن، منچستر، بیرمنگهام و...)

حمل بار از اسپانیا

ارسال بار زمینی از اسپانیا (مادرید، بارسلون و...)

حمل بار از هلند

حمل بار زمینی از هلند (آمستردام)

حمل بار از آلمان

ارسال بار زمینی از آلمان (فرانکفورت، برلین، مونیخ، اشتوتگارت، هامبورگ، دوسلدورف و...)

حمل بین المللی زمینی بار اتریش

ارسال زمینی بار از اتریش (وین)

حمل بار از چک

حمل بار زمینی از چک (پراگ)

حمل بار از دانمارک

ارسال بار زمینی از دانمارک (کپنهاگن)

حمل بار از لهستان

حمل بار زمینی از لهستان (ورشو)

حمل بار از ترکیه

حمل‌ونقل بار زمینی از ترکیه (استانبول، آنکارا و...)

حمل بار از فرانسه

ارسال بار زمینی از فرانسه (پاریس)

حمل بار از سوئد

حمل بار زمینی از سوئد (استکهلم، گوتنبرگ و...)

حمل بار از سوئیس

حمل بار زمینی از سوئیس (زوریخ)

ما چه خدماتی در زمینه حمل و نقل زمینی به شما ارائه می‌دهیم؟

شرکت حمل و نقل بین المللی خط سبز جهان با بهره مندی از شرکت های کریر متعدد اروپائی توانایی ارائه سرویس از اقصی نقاط اروپا به سمت ایران را دارد. مهم نیست که شما به دنبال چه سرویسی باشید. برای هر سرویس راه حل مشخصی وجود دارد. گروه ما با توجه به شرکای تجاری معتبر ایرانی و خارجی خود در زمینه حمل و نقل زمینی توانایی ارائه سرویس های فول تراک (FTL) گروپاژ (LTL) کالاهای ترافیکی (oversize shipments) و بسیاری از سرویس هایی که باعث میشود فروشنده از مبداء بار به شما نفروشد را ما برای شما حمل میکنیم. از ما مشاوره بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *